Welc0me to my blog....! ^_^

Know me more here... +_+

Thursday, August 4, 2011

Ccchhhoooiii...!!! Cara-cara nk DETECT gambar PALSU...!!

Salam sume.....

Entry ari ney khas utk kowng + masalah yg tgh aku hadap ney... ney slah satu cara yg aku mybe bole tolong korg utk knl pasti sma ada sumeone 2 gna kn gmbr dye yg btol or x....xpecially kt FB...Bdk2  yg suka sangat guna gambar palsu dijadikan gambar profile.


Thanx pd sumeone yg dh prnh post entry mcm ney...juz aku nk shared pd yg xtau...

pd sape2 yg follow FB aku...bru2 ney aku da msokkn bbrpe pic yg kononnye brkaitan ngn mber aku...nk cter pown AGAK PNJG laaa....tp alhamdulillah...antara gmbr yg da aku dh dpt detect 1 pic yg approvedkn owg yg DURJANA ney tgh tipooo!!

Kowg bole try pd sape2 yg kowng ase sgsi la kan...Sbg cntoh da yg suke bajet korea gitu,philipine n so on.. Padahal ,sume 2 gambar model-model korea yang berlambak-lambak. Xmgkin laa kn kta sume nk kenal semua model korea kan, lainlah pelakon terkenal, yang tu memang sah-sahlah menipu. Model melayu lagilah korang tak kenal.

Dengan menggunakan google image, kita boleh kesan itu gambar palsu atau tidak. Mungkin ketepatannya bukan 100% tetapi peratus untuk mengetahui gambar itu palsu atau tidak memang ada.

Caranya cukup senang.

1) pergi ke google.com

2) pergi ke images

3) di ruangan search tu, akan ada satu icon camera


4) tekan icon tu, dan masukkan url gambar yang ingin korang scan konon-kononnya

5) korang juga boleh upload gambar tu dari folder komputer korang

6) Bila dah siap search, akan keluarlah gambar yang berkemungkinan sama dengan gambar yang korang upload tadi

7) Kemungkinan untuk menjumpai gambar yang sama adalah tinggi jika gambar yang palsu itu dicuri dari mana-mana website....



EXAMPLE: One of the pic dat i had detect...!

da mamat ney BAGITAU kt mber aku ckp ney adik dye...aku dr awl mmg xcye sbb ble aku ZOOM gmbr 2 aku nmpak kt FRAME khwn 2 pkaian INDON tp aku snyap jew...mls nk ckp...org tgh hot brcntakn,....ckp pew xgna... n...aku try gna cara di atas...so mmg trBUKTI mnah ney indon...n dh bnyk fb yg gnakn profile pic ney.....

SO....SELAMAT MENCUBA.... =)

No comments:

Post a Comment